Moment Meeting: stilstaan bij 5 jaar Kunstructeur

Afgelopen woensdag organiseerden Stedelijk Museum `s-Hertogenbosch en Techxperience een moment om te vieren dat educatieproject KUnstructeur dit jaar 5 jaar bestaat. Hieronder een kort verslagje van de bijeenkomst met genodigden en een korte terugblik.

Punten om zeer tevreden over te zijn, zijn bijvoorbeeld:

  • een bijzondere samenwerking
  • een steeds steviger concept
  • een jaarlijks grote deelname door zowel basisscholen als van onderbouw voortgezet onderwijs

Natuurlijk was er ook aandacht voor één van de winnende scholen van de Processors editie 2013, de Meander die vertegenwoordigd werd  door Dennis, leerling van de school. Zijn Processor was tentoongesteld in het museum.

Na een ontvangst en aansnijden van een mooie ‘5-Jaar Jubileum taart’ volgde een presentatie in het mooie auditorium van het SM’s . Daarna werd gegaan naar de tentoongestelde Processors naast de expositie Vuur en Vlam van Cor Unum. Genodigden van de bijeenkomst kregen een persoonlijke uitleg door Dennis.

Onderbouw Fonkelsteen wint Processorsprijs

De onderbouw van basisschool Fonkelsteen viel onder andere in de prijzen met het resultaat van hun Processors-proces. In hun proces gebruikten ze gelatine als materiaal. 

Hoe kun je kinderen laten ervaren hoe gelatine er uit ziet en beweegt? Bijvoorbeeld door er een dans van te maken! En dat deden ze! Hier het `drillende`resultaat:

http://www.youtube.com/watch?v=N0zMqq6Yj30&feature=youtu.be

Verslag prijsuitreikingen Processors

Op woensdag 20, donderdag 21 een vrijdag 22 november hebben de openingen en prijsuitreikingen plaatsgevonden bij de Processorstentoonstelling. In de tentoonstelling, die bij Cor Unum en later in het Stedelijk Museum ‘s- Hertogenbsoch te zien zal zijn, zijn een aantal topstukken tentoongesteld. Alle tentoongestelde werken zijn natuurlijk al winnaars, omdat ze mogen meedoen aan de expo. Maar tijdens de openingen zijn een aantal Processors en hun makers nog even extra in het zonnetje gezet. Lees hier het verslag:

Processors-deelnemers: Basisscholen: De Meander, KC de Matrix, KBS De Bolster, KBS St Jozef, BS De Meander, SBO Sprankel, R.K. BS ’t Schrijverke, B.S. De Fonkelsteen, BS de Regenboog, OBS De Spelier, BS De Masten, De Kikkenduut (small versie). Middelbare scholen: Jeroen Bosch College (3), D’Oultremontcollge (4 klassen), Van Maerlant (7 groepen), Sancta Maria Mavo (3 groepen).

Winnaars Bovenbouw
De lavablub - Leerlingen uit groep 7b van KC de Matrix
Kleurproeven - De Meander, bovenbouw.Groep 8a van Edy Lenaerts

Winnaars Onderbouw:
Zandmannetjes van zand en lijm en poppetjes van doek en bloem - De onderbouw van de Sint Jozef uit Rijen (Monique Beljaars)
Proces van gelatine maken - Onderbouw De Fonkelsteen, Zaltbommel
Schoolprijs De Masten - Onderbouw, middenbouw en bovenbouw

Winnaars Middenbouw
Spookkasteel  - De Fonkelsteen
De Planetio - BS Meander  
Stripverhaal Tegels - groep 4/5 Sint Jozef uit Rijen
Weefschilderij - ‘t Schrijverke

Winnaars Voortgezet onderwijs

De hijskraan/ knikkerbaan - Klas 1 van het d’Oultremont College Drunen
De Kers - Sancta Maria ’s-Hertogenbosch Zie ook het blog dat deze meiden hebben bijgehouden:http://processorsgroep12.wordpress.com/ 
Schoolprijs - Van Maerland

De keuze van Rene Pingen directeur van het Stedelijk Museum ’s-Hertogenbosch
Vrijdag 22 november bracht Rene Pingen een bezoek aan de tentoonstelling Processors bij Cor Unum in de Gruyterfabriek. Uit de tentoongestelde werken van leerlingen die hebben meegedaan aan het kunst- en techniekproject Processors heeft hij vier werken uitgekozen om in het museum tentoon te stellen. Een lastige opdracht als er zoveel moois en interessants te zien is.
Uiteindelijke viel de keuze op: een selectie potjes van gips gemaakt door leerlingen van het Van Maerlant, de hijskraan-knikkerbaan van leerlingen van het d’Oultremont College omdat deze processors anders was dan de andere, de kleurproeven van groep van OBS Meander en het Spookkasteel van leerlingen van De Fonkelsteen.

Wij sluiten ons graag aan bij de keuzes van Rene Pingen en  zijn erg te spreken over het enthousiasme waarmee er binnen scholen is gewerkt aan Processors. De samenwerking tussen leerlingen en leerkrachten en soms ook met ouders, de vele verrassende experimenten, het resultaat van alle werken, verdienen onze waardering.

Opening Processors tentoonstelling voor onderbouw voortgezet onderwijs

Afgelopen vrijdag vond voor het voortgezet onderwijs de opening plaats van de Processorstentoonstelling. Ook vond meteen de prijsuitreiking plaats aan de leerlingen die een winnende Processor hadden gemaakt. 

Onder andere leerlingen van de Sancta Maria mavo uit `s-Hertogenbosch en het d’Oultremont College uit Drunen wonnen een prijs voor hun Processors. De schoolprijs ging naar het Van Maerlant.

Leerlingen die de tentoonstelling bezochten maakten dit filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=5AM39yypNPA

Foto`s: Chris Dona

Opening Processors tentoonstelling voor middenbouw

Gisteren vond de opening van Processorstentoonstelling plaats voor de middenbouw. Voor de vele kinderen die waren gekomen een heel spannend moment! Want welke Processors zouden gewonnen hebben? Hieronder een foto-impressie van de middag.

Spookkasteel van gips, kaarsvet en spaghetti van De Fonkelsteen

Gipstegels van St. Jozefschool

Het Donkere Spokendoolhof van `t Schrijverke en Planetio van De Meander

Opening Processors tentoonstelling voor onderbouw en bovenbouw

Gistermiddag vond voor de onderbouw en bovenbouw de opening plaats van de Processors tentoonstelling bij Cor Unum, in De Gruyterfabriek in Den Bosch. Een aantal zeer belangstellende bezoekers waren speciaal gekomen om alle Processors te komen bekijken. Het is een prachtige tentoonstelling geworden. Hieronder een fotoverslag van gisteren. Vanmiddag vindt de opening plaats voor de middenbouw en vrijdag vindt de opening plaats voor de onderbouw van het voortgezet onderwijs. Beide dagen van 15.30 tot 16.30 uur. Kom gerust langs om een kijkje te nemen!

 

Winnende Processor `Lava Blub`van De Matrix

Winnende Processor van De Meander

De gelatinedans van De Fonkelsteen

Jurybezoeken en tentoonstelling Processors

In de week van 11 t/m 15 november ging een vakkundige jury alle scholen en klassen die aan Processors meededen langs om alle Processors te bekijken, bestuderen en beoordelen. De meest interessante, originele, technische of de mooiste Procesorprojecten werden uitgekozen voor de tentoonstelling. Deze tentoonstelling zal te zien zijn van 20 tot en met 27 november op een bijzondere locatie: keramiekwerkplaats Cor Unum. Marouschka Romme en Tanea Tajiri (beide studenten van academie St lucas in Boxtel) lopen stage bij Cor Unum en zij zullen de tentoonstelling gaan vormgeven. Misschien komt jouw Processor wel in de tentoonstelling te staan! Meer info over data, adres en openingstijden vind je hier op de infopagina: http://www.kunstructeur.nl/info

Misschien komt jouw Processor wel in de tentoonstelling te staan!

foto: ontwerpschets voor de tentoonstelling door studenten van St. Lucas.

 

Met groot enthousiasme proefjes demonstreren, op basisschool De Kikkenduut

Gisteren bezocht de Processors-jury basisschool De Kikkenduut in Oisterwijk. Zij hebben de SMALL-versie van het Processors project op hun school uitgezet. De jury werd blij verrast door alle enthousiaste kinderen aldaar. De hele school liep uit om alle ontdekte proefjes, die de kinderen in de aula demonstreerden, te bekijken. De proefjes waren heel divers! De jury zag onder andere vulkanen ontstaan uit azijn met soda en kleurstof, prachtige kunstwerken van brooddeeg, maar ook `bio-plastic`; plastic dat helemaal natuurlijk afbreekbaar is. Ook was er een klas die een kristal had laten ontstaan uit brooddeeg en werd er gedemonstreerd hoe je water van het ene naar het andere glas kunt laten `lopen`.

Hieronder een fotoverslag:

Juryverslag van bezoek aan Van Maerlantcollege

Deze week vonden er de hele week jurybezoeken plaats aan de scholen die meedoen aan Kunstructeur Processors. Hieronder een verslag van het bezoek van de jury aan het Van Maerlant College.

`Groep 2G van het Van Marlaentcollege in Den Bosch heeft hard gewerkt aan het Processor project. Luuk en Fleur hebben gedurende het project een blog bijgehouden met allerlei foto’s en filmpjes. Zij presenteerden vandaag ook voor ons de resultaten van hun project. Om te kijken wat het project Processors nu precies inhoudt, heeft de klas eerst allerlei proeven gedaan, zoals popcorn maken, cakejes bakken en een cola fontein maken.

Mitch en Fleur hebben samen met hun leraar zelf een vacuümmachine gebouwd. Deze vacuummachine hebben zij gebouwd van onder andere een stofzuiger en een fohn.
Ook hebben alle leerlingen een vorm gemaakt in klei. Iedereen kon maken wat hij zelf graag wilde. Daarna hebben ze deze vorm van klei in de vacuummachine gelegd. Hieroverheen werd een plastic velletje gelegd. Door het gebruik van de machine werd het plastic om het vormpje van klei heen gesmolten. Zo onstond er een negatieve vorm van kunststof. Al deze kunststof vormpjes werden aan elkaar bevestigd en vormen samen een lamp. De lamp is dus een creatie van alle leerlingen samen, van iedereen zit er een vorm in de lamp verwerkt. Deze witte lamp hebben de leerlingen daarna gedecoreerd met verfspetters. De groep was erg enthousiast en ze vertelden dat ze het erg leuk vonden om aan het project te werken.`

Een filmpje van de vacuümmachine vind je hier: http://www.youtube.com/watch?v=iMdOQw4S_T8

Een manderijn: blijft die drijven? Of zou die zinken?

In groep 1/2 van De Masten deden de kinderen een experiment met een manderijn in water. Wat raar! Een manderijn mét schil blijft drijven, maar als je de schil er vanaf haalt, dan zinkt ie!?

Hoe kan dat nou?!
De uitslag van het experiment lees jer hieronder op de foto!

Ijskristallen in groep 5

Een verslagje van Juf Janja over de Processors van groep 5:

`Op Meander zijn we zoutkristallen aan het kweken. Ze zijn nog in een beginstadium, maar zullen zeker snel een stuk gegroeid zijn.
Verder hebben we gezien hoe het buitenste laagje van een koperen munt afgebroken wordt en dat dat koper zich weer afzet op een paperclip. We hebben ijs gemaakt en daarna gesmolten in olie, waardoor het water naar de bodem zakt en de olie boven blijft drijven. Niet alle materialen blijken dus zomaar op te lossen in water.`
Hieronder foto`s van de ijskristallen.

In groep 1/2 van De Masten kijken ze naar het proces van het smelten van een ijsje

In groep 1/2 van De Masten keken de kinderen met de juf naar het proces van het smelten van een ijsje. Ze gebruikten hiervoor ook een echte lamp. Zou het smelten van het ijsje door de lamp sneller gaan?

Ademloos schuim ontdekken

Ademloos kijken de kinderen van groep 1/2 naar al het schuim, tijdens de workshop van museumdocente Sofie van het Stedelijk Museum. De kinderen blazen schuim en soppen Smeerkees lekker in. Ze doen allerlei ontdekkingen; we horen schuim kan klinken, kunnen schuim omhoog blazen en nog veel meer!

Filmpjes van dromerige landschappen

Kun je hele gewone dingen en voorwerpen uit je klaslokaal omtoveren tot een dromerig landschap? Deze uitdaging gingen leerlingen van o.a. basisschool het Schrijverke aan samen met kunstenaar Joost Mellink. Joost is videokunstenaar. Met zijn werk onderzoekt hij hoe we anders naar onze directe omgeving en de dingen om ons heen kunnen kijken. Hij doet dit met gebruik van zijn camera.


De filmpjes die Joost in de klas maakte, kun je nu bekijken op het youtube-kanaal van Kunstructeur!

Bekijk ze hier: http://www.youtube.com/channel/UCDb8DOIzP3EvTniPbgkSkqQ

Jurybezoeken op het d`Outremontcollege

De Processor is een apparaat waar aan de ene kant een toeter te zien is en aan de andere kant een bakje met daarin een plastic vel gespannen. Op dit vel liggen suikerkorreltjes. Als je de toeter inknijpt gaat het geluid door een buis en laat het vel vibreren. Hierdoor krijg je dansende suikerkorreltjes.

De jury vond de MIA een prachtig en origineel idee. De Processor is solide gemaakt en er is rekening gehouden met de bezoeker.

De jury heeft genoten van de mooie werkstukken. Over een aantal weken, nadat alle jurybezoeken op alle deelnemende scholen zijn geweest, zullen we weten of deze twee super-processors in de tentoonstelling te bewonderen zijn!

Filmpjes van experimentele proeven

Tijdens veel Processors-processen worden interessante, experimentele proeven gedaan. Zoals in dit filmpje van meiden uit groep 6 van basisschool Meander. Zij maakten een storm op de oceaan en gebruikten daarvoor cola, een kaarsje en een pepermuntje. Klik op het filmpje om het stormachtige resultaat te zien! 

Herfstvakantieactiviteiten in het Stedelijk Museum `s-Hertogenbosch

Al de hele week vinden er, omdat het herfstvakantie is, in het Stedelijk Museum `s-Hertogenbosch kinderactiviteiten plaats! Zo is er vanmiddag de workshop `Schuim`, met het verhaal van Floddertje als uitgangspunt, voor kinderen van 3 t/m 7 jaar. Ook is er vanmiddag de workshop `Klei gaaf`, een activiteit waarin er geëxperimenteerd wordt met klei n.a.v. de expo Vuur&Vlam, voor kinderen van 8 t/m 12 jaar.

Meer info, ook over de rest van de herfstvakantieactiviteiten, vind je hier: http://www.sm-s.nl/activities/details/62/herfstvakantie-2013
foto`s: workshop Schuim

Kunstenaar Joost Mellink op `t Schrijverke

Kun je hele gewone dingen en voorwerpen uit je klaslokaal omtoveren tot een dromerig landschap? Deze uitdaging gingen de groepen de Leeuwen en de Krokodillen van basisschool het Schrijverke aan samen met kunstenaar Joost Mellink. Joost is videokunstenaar. Met zijn werk onderzoekt hij hoe we anders naar onze directe omgeving en de dingen om ons heen kunnen kijken. Hij doet dit met gebruik van zijn camera.

Eerst werd er door de klas nagedacht over verschillende soorten landschappen; van sneeuwlandschap, woestijn tot polderlandschap. Vervolgens werden er voorwerpen en materialen uit het klaslokaal verzameld om het landschap te bouwen. Door in te zoomen, te vervagen en het beeld te vertragen veranderen potloden in bomen, draadjes wol in zeewier en ontstaat er bijvoorbeeld een prachtig onder zeelandschap.

Processors Reporter op bezoek bij de Sancta Maria Mavo

De Processors Reporter bezocht vorige week de Sancta Maria Mavo in Den Bosch.

Ze kwam o.a. in klas 1b, waar het Processorsproject al goed op gang kwam.
Museumdocente Fien gaf in de deelnemende klassen uitleg over de blog die de leerlingen tijdens het Processors-project bij gaan houden. De blog wordt een digitale versie van een logboek.
De leerlingen hadden als huiswerk in groepjes verschillende proeven uit de proefjeswaaier uitgevoerd en deze gefilmd. De filmpjes worden in de klas op het digibord gepresenteerd aan de rest van de groep. In het filmpje van één groep werd er met kaarsvet en water een mini-beeldhouwwerk gemaakt. In een ander filmpje werd een stuk brood als gum gebruikt en in wéér een ander filmpje kon je zien hoe je met zuiveringszout, azijn en ranja een vulkaan na kunt maken.
De leerlingen mogen, om hun `Processors-proces-project` uit te voeren, kiezen uit twee materialen, die van vorm kunnen veranderen: deeg en papier-maché. Als eerste gaan ze met kleurpotlood schetsen maken van hoe hun project er uit moet komen te zien. Eén groepje gaat een vogelverschrikker maken van allebei de materialen; één van deeg en één van papier-maché. Ze gaan de materialen met elkaar vergelijken. Vervolgens gaan ze beide vogelverschrikkers buiten in de tuin zetten om te kijken of er op welke er vogels af zullen komen.
Ben je benieuwd naar hoe op de Sancta Maria het proces verder zal verlopen? Volg hen op de blog: http://kunstructeur.wordpress.com/

Eigen blog voor klassen uit het voortgezet onderwijs

De leerlingen uit het voortgezet onderwijs houden zelf een blog bij over het Kunstructeur Processor project. Benieuwd naar wat zij allemaal uitvoeren? Neem eens een kijkje op www.kunstructeur.wordpress.com.

Hier kun je o.a. de filmpjes zien die de leerlingen van de Sancta Maria Mavo in Den Bosch maakten van de processorproeven die ze hebben uitgevoerd:http://processorsgroep6.wordpress.com/2013/10/09/kaarsvet-in-water/
foto: proeven met kaarsvet

In de herfstvakantie aan de slag

Wil je deze herfstvakantie zelf aan de slag met Processors en Processen? 

Via deze link kom je op een youtubesite vol met toffe proeven die je kunt bekijken en wellicht ook thuis zou kunnen uitproberen.
http://www.youtube.com/playlist?list=PL968ED56DA875D222

(Let wel! Voor veel proeven heb je wel hulp en toezicht van een volwassene nodig! Vraag dus eerst even toestemming aan een volwassene voor je zelf aan de slag gaat!)

 

Groep 6 van basisschool Meander experimenteert er op los!

In de foto`s hieronder zie je dat groep 6 van basisschool Meander de afgelopen weken heel hard heeft geexperimenteerd! De foto's maakten de kinderen zelf. De kinderen zijn ook bezig met het maken van een powerpoint, die ze de jury gaan laten zien, ter verduidelijking van hun kunstwerken.

`Eerst waren er eieren, suiker, pigmenten, kleurstof. Daarna onstonden er tempera verf, merengues, karamel en suikerglas. We experimenteerden ook met gelatine, gips en stijfsel met draad en stofjes.`

Wat voor kunstwerken zullen hier uit komen?

Processors op het Jeroen Bosch College

Vorige week bracht de Reporter van Processors een bezoek aan klas VMBO-T 1C van het Jeroen Bosch College in Den Bosch. De reporter interviewde zes leerlingen uit drie Processor-projectgroepjes uit de klas. De klas was al wat verder in het traject van Processors dan de meeste scholen, omdat het project uitgevoerd wordt tijdens het vak TOP, waar ze vijf lesuren per week aan besteden.

De leerlingen kregen van de docent als thema voor hun projecten: ` Maak het onmogelijke mogelijk`. Veel projectgroepjes werden geïnspireerd door een filmpje op de website van Kunstructeurs dat over het heelal gaat.

Het groepje van Samed, Kevin en Kealy werd geïnspireerd door een hele bijzondere gedachte:
Wat als de zon koud zou zijn? Hoe zou dat eruit zien? Hoe zouden ze dat als groepje kunnen onderzoeken en uitvoeren? Samed vertelt dat ze eerst aan de slag gingen met het maken van een schetstekening op de computer, in de vorm van een bouwtekening voor de zon. Deze gingen ze vervolgens driedimensionaal uitwerken. Ze deden eerst een hele hoop testen met behulp van een basketbal voordat het lukte om hun idee te verbeelden. Ze wilden dat er rook uit de basketbal zou komen, als een zon die is uitgebrand. Om de zon echt te laten roken gaan ze droogijs of een rookmachine gebruiken. De zon moet eruit gaan zien als een soort ijsbal waar damp vanaf komt. In het uiteindelijke kunstwerk moeten de elementen beweging, druk en zwaartekracht terugkomen. Hier moeten ze nog hard mee aan de slag.

Het groepje van Chris, Celina, Jari en Hafssa maakt een snoepboot, maar dan met nep-snoep. Jari vertelt dat hij altijd honger heeft en zo ontstond het idee voor een snoepboot. Het is een boot die kan varen, door middel van een motortje, op water van frisdrank. Ze zijn begonnen met googlen naar afbeeldingen op internet van snoepboten. De afbeeldingen hebben ze gebruikt als voorbeeld voor hoe de boot er uit moest komen te zien. Het motortje wordt achter aan de boot vastgemaakt, zodat hij echt kan varen. Het water waar de boot in komt wordt gekleurd met een kleurstof.

Het groepje van Britney, Dani, Damian en Britt is geïnspireerd door het zonnestelsel. De onderzoeksvraag die zij hebben is: `Wat zou er gebeuren als het super hard zou waaien in de ruimte?` Britney heeft, om zich te verdiepen in het onderwerp, een boek gelezen over het heelal en het zonnestelsel. Daarin las ze een verhaal van een planeet die lang geleden uit elkaar gebarsten is, doordat hij tegen een andere planeet was aan gebotst. Het groepje heeft bedacht dat, wanneer het heel hard waait in de ruimte, alle planeten tegen elkaar aan gaan botsen. Ze hebben dit idee gebruikt voor hun Processorsproject. Ze hebben het zonnestelsel nagebouwd in een doos. Iedere planeet hebben ze in het klein nagemaakt en hebben ze een plek in de doos gegeven. Een ventilator zorgt ervoor dat de planeten gaan bewegen en tegen elkaar aan gaan botsen.

   

Schuimregenbogen op Basisschool De Fonkelsteen

De mogelijkheden van zeep en schuim zijn eindeloos! Je kunt er prachtige kunstwerken mee maken, zoals gisteren de kinderen in de onderbouw van Basisschool De Fonkelsteen in Zaltbommel deden. Een echt regenboog-proces is het geworden!

Leerlingen maken smeltende kunst

Een verslag van museumdocent Janske


Met Processors duiken leerlingen in de wondere wereld van materialen. Processors, dit is best een vreemd woord. Kun je een processor zijn? Kun je een processor maken? Kun je een processor gebruiken? Dit gaan de leerlingen tijdens het project onderzoeken. Ze gaan zich gedragen als een onderzoeker én kunstenaar. Ze gaan onderzoek doen naar materialen. En naar hoe materialen kunnen veranderen.

Water is zo’n materiaal. Het verandert door lage temperaturen in ijs. Maar als de temperatuur weer stijgt, verandert het weer terug in water. Water kan eindeloos blijven veranderen. Van ijs naar water naar stoom. Fascinerend hè? Kunstenares Karen Gerritsen nam ijsblokken mee naar Basisschool ’t Schrijverke in Den Bosch en De Bolster in Drunen. Karen Gerritsen maakt kunstwerken van ijs. Dit is een bijzonder materiaal om een kunstwerk mee te maken, want dit kunstwerk blijft maar even bestaan. Door de warme temperatuur zal het langzaam smelten. Iets wat niet blijvend is, noem je vergankelijk. Ijs is dus een voorbeeld van een vergankelijk materiaal. In de natuur zie je ook veel vergankelijkheid. In de lente komen er blaadjes aan de bomen en in de herfst vallen ze er weer af. Een bloem komt tot bloei, maar zal op een dag ook weer uitgebloeid zijn. Karen vertelde in de klas van groep 7/8 over haar werk en daarna gingen de leerlingen zelf aan de slag om samen een kunstwerk te maken. Iedere leerling kreeg een ijsblok. Door middel van raspen en schaven ontstond hieruit een natuurlijke vorm. Alle ijssculpturen werden samen opgehangen en vormden zo een prachtig kunstwerk. Druppel voor druppel smolten de sculpturen weg. Zonde? Of maakt dit het misschien meer bijzonder, omdat het er maar even is? Blijf je er langer naar kijken, omdat het er straks niet meer is? Misschien moeten we er daarom maar extra van genieten!

 

De voortgezet onderwijs klassen hebben óók een eigen blog!

Ben je nieuwsgierig naar waar andere schoolklassen allemaal mee bezig zijn voor het Processorsproject? De klassen van het Voortgezet Onderwijs houden als logboek een éigen blogsite bij. Hier kun je bekijken waar zij mee bezig zijn, maar je kunt `m natuurlijk ook gebruiken als je wat inspiratie nodig hebt voor je eigen proces! In de loop van het project zetten de leerlingen van o.a. Sancta Maria Mavo en Van Maerlant College hier filmpjes en foto`s op over hun processen. 

Neem gerust een kijkje! http://kunstructeur.wordpress.com/

Smeerkezen in de onderbouw

Er bestaan van allerlei materialen die van samenstelling kunnen veranderen, zoals bijvoorbeeld zeep! Op KBS St. Jozef in Rijen werden door de kinderen in de onderbouw, samen met museumdocenten van het Stedelijk Museum `s-Hertogenbosch smeerkezen getekend en heel veel gekleurde zeepbellen gemaakt, waar je ook weer kunstwerken mee kunt maken. Zeep kun je heel goed gebruiken voor je processor, want zeep kan namelijk heel veel verschillende vormen aannemen! Van hard tot vloeibaar naar schuim.

Op bezoek bij keramiekatelier Cor Unum

De tentoonstelling Vuur & Vlam in het Stedelijk Museum `s-Hertogenbosch gaat over keramisch atelier Cor Unum. Cor Unum betekent `Eén van Hart`. Het is een keramiekatelier dat in 1953 is begonnen als sociale werkplaats. Inmiddels is het een leerbedrijf en atelier voor designers waar veel keramische ontwerpen worden geproduceerd. Hier vind je een filmpje over hoe het bij Cor Unum eruit ziet en welke leuke mensen er werken: http://www.youtube.com/watch?v=_2xfS51Lcxs

Vorige week bezochten leerlingen van o.a. basisscholen De Matrix en Meander Cor Unum. Ze kregen een rondleiding door de werkplaats en gingen daarna zelf proeven doen met klei.

Kunstenaar Jeroen Wand bezoekt Basisschool De Spelelier

Op dinsdag 1 oktober bezocht kunstenaar/vormgever Jeroen Wand voor het Processors-project Basisschool De Spelelier in Boxtel. Hij ging met de leerlingen aan de slag met gips in verschillende kleuren. Jeroen heeft in zijn eigen beroepspraktijk voor lange tijd onderzoek gedaan naar gips en de mogelijkheden van dit materiaal. Wat kun je met gips? Wat zijn de kwaliteiten en eigenschappen van het materiaal? Gips is een materiaal dat normaal vooral gebruikt wordt om zijn functionaliteit. Maar kun je er ook kunst van maken?

Kunstenaar in de klas: Karen Gerritsen

Kunstenaar Karen Gerritsen bezocht vorige week o.a. Basisschool `t Schrijverke en maakte als `Kunstenaar in de klas` met groep 7/8 ijssculpturen. Ook bezocht ze De Bolster. Met de leerlingen ging ze aan de slag met hetzelfde thema als waar haar afstudeerwerk over gaat: `Pluk de eeuwigheid in een het ogenblik`.

Een filmpje over het werk van Karen kun je hier vinden: http://www.karengerritsen.com/

Met de leerlingen maakte zij ijssculpturen, die ook ieder ogenblik veranderen en maar tijdelijk bestaan.
Hieronder een foto-impressie. 


De kop is er af voor editie 2013!

Op donderdag 19 september was het zo ver: de kickoff middag voor Kunstructeur 2013. Het thema waar we dit jaar mee aan de slag gaan is PROCESSORS.


Wat is een processor, (`Dat rijmt op professor!`), en wat kan er ontstaan in een proces? Welke materialen kun je door middel van een proces gebruiken, ontdekken en laten veranderen?

Docenten van de zestien deelnemende scholen waren voor de kickoff
te gast in het Stedelijk Museum `s-Hertogenbosch waar de aftrap werd gegeven. Zij gingen naar huis met een hoofd vol inspiratie plus een emmer, gevuld met materialen en ideeën om te gaan gebruiken in hun lessen op school. Inmiddels zijn de eerste klassen op bezoek geweest in de werkplaats van Cor Unum en, in de tentoonstelling in het museum. Ook zijn de eerste workshops op scholen al geweest.

Hieronder wat indrukken van deze bezoeken. Blijf deze site de komende weken volgen voor meer leuke foto`s en impressies van het project. Onder het kopje `2013 Processors` rechts in de kolom vind je de foto`s van alle scholen die deelnemen. 

Kunstructeur 2013:

PROCESSORS

Processors

Heb jij een recept voor gebakken lucht? Kun je tijd bevriezen? Hoort een zeepbel in de glasbak? Bedenk hoe de wereld er gesmolten uitziet. Laat stollen wat vloeibaar is en omgekeerd! Duik dit jaar met Kunstructeur in de wereld van geheimzinnige processen. Wie weet ontdek je onderweg de meest fantastische vormen en wordt jouw werk een topstuk in een echte tentoonstelling.

Leerlingen ontdekken de wonderlijke wereld van grondstoffen en materialen en zien hoe vorm en eigenschappen veranderen onder invloed van druk, temperatuur of beweging. Ze maken een PROCESSOR door te gieten, mengen, kneden, blazen of bakken. Alles mag!

Klik hier voor de uitnodiging!